Az EKÁER-ellenőrzésre való felkészülés legjobb módja a jogkövető magatartás. Ehhez érdemes kiépíteni olyan belső folyamatokat, amelyek elősegítik a jogkövető magatartást, és olyan belső nyilvántartást és dokumentációt kialakítani, amely hitelt érdemlő módon igazolja e jogkövető gyakorlatot. A teljesség igénye nélkül, néhány fontos sorvezető a jogkövető magatartás kialakításához:
- az áfa- és EKÁER-szabályok ismerete;
- a komplex szerződéses és ügyleti struktúra ismerete;
- a logisztikai részleg és az adózási részleg együttműködése;
- vállalaton belül az EKÁER-bejelentés folyamata és feladatköre tisztázott;
- a szerződéses háttér a kereskedők között meghatározza, hogy ki és milyen jellegű információt köteles átadni az EKÁER-bejelentésre kötelezett számára;
- a szerződéses háttér a fuvarozó és a megbízó között meghatározza, hogy ki és milyen jellegű információt köteles átadni az EKÁER-bejelentésre kötelezett számára.
A vállalatoknak érdemes a saját belső EKÁER-folyamataikat időnként átnézniük vagy átvizsgáltatniuk egy külső szaktanácsadóval.
1. Mulasztási bírság
Ha a hatóság az ellenőrzése során megállapítja, hogy az adózó a fuvarozott termék (vagy annak egy része) tekintetében nem tett eleget az EKÁER rendeletben előírt kötelezettségének, illetve a bejelentési kötelezettségét hibásan, valótlan adattartalommal vagy hiányosan teljesíti, úgy a termék vagy annak be nem jelentett része igazolatlan eredetűnek minősül. Ebben az esetben a hatóság az adózó terhére az igazolatlan eredetű áru értékének 40 százalékáig terjedő mulasztási bírságot szabhat ki [Art. 226. § (2) bekezdése].
A rendelet tanulmányozása során sokak számára nyilvánvalóvá vált, hogy a legnagyobb mulasztásibírság-kockázatot az jelenti, ha az ellenőrzés során a ténylegesen fuvarozott termék mennyisége meghaladja a bejelentett termék mennyiségét – hiszen erre a részre szab ki mulasztási bírságot a NAV.
Sokakban felmerült a gondolat, hogy a kockázat csökkentésének legegyszerűbb módja, ha „a biztonság kedvéért” inkább a valósnál nagyobb termékmennyiséget jelentenek be. Ennek kiküszöbölésére 2016-ban életbe lépett egy kiegészítő szankció is.
Ha a NAV az ellenőrzése során megállapítja, hogy az adózó az EKÁER bejelentési kötelezettségét valótlan adattartalommal úgy teljesítette, hogy a bejelentett termék mennyisége meghaladja a ténylegesen fuvarozott termék mennyiségét, akkor az állami adó- és vámhatóság az adózó terhére a bejelentett, de ténylegesen nem fuvarozott áru értékének 40 százalékáig terjedő mulasztási bírságot szabhat ki [Art. 226. § (3) bekezdése].
2. Hatósági zár alá vétel
Ha az állami adó- és vámhatóság az EKÁER-bejelentési kötelezettség elmulasztása, hibásan, valótlan adattartalommal vagy hiányosan történő teljesítése miatt mulasztási bírságot szab ki, a fuvarozott terméket – a romlandó áru és az élő állat kivételével – a kiszabott bírság összegének mértékéig, annak biztosítékaként lefoglalhatja, és erről a bírságot kiszabó határozatban rendelkezik (Art. 240. §). A hatóság a mulasztási bírság biztosítékaként az árut lefoglalhatja (kivételt képeznek ez alól az élő állatok és a romlandó áruk). A lefoglalásról a hatóság jegyzőkönyvet vesz fel, a lefoglalt ingóságot zár alá veheti vagy az adózó költségére elszállíttatja és megőrzi. Hatósági zárat csak indokolt esetben, az összes körülmény mérlegelését követően alkalmaz a hatóság. A hatósági zár lehet pecséttel ellátott csomagzár vagy raktérzár.
Az állami adó- és vámhatóság a mulasztási bírság kiszabásáról hozott határozatot a jelen lévő adózóval vagy annak jelen lévő képviselőjével, meghatalmazottjával, foglalkoztatottjával vagy a termék fuvarozását végző személlyel kihirdetés útján közli. A határozat a közlés időpontjától kezdve fellebbezésre tekintet nélkül végrehajtható.
3. A lefoglalt ingóság értékesítése
Az adóhatóság a biztosítékként lefoglalt ingóságokat a végrehajtásra vonatkozó szabályok szerint értékesíti, ha az adózó a mulasztási bírságot a határozat közlésétől számított 15 napon belül nem fizette meg. Az áru értékesítéséből származó összegnek a mulasztási bírságot, pótlékot és költségeket meghaladó részét az adóhatóság az adózónak visszatéríti.
4. A jármű visszatartása
Előfordulhat, hogy az EKÁER-szám megléte ellenére is hatósági zárat alkalmaz a NAV. Ha ugyanis a jármű és a szállítmány ellenőrzése során a revizor azt az információt kapja, hogy az áru tulajdonosának adóhátraléka van, vagy ellene az adóhatóságnál végrehajtási eljárás van folyamatban, akkor az új szabályozás lehetőséget teremt arra, hogy a szállítóeszközön hatósági zárat alkalmazzon, és az áru rendeltetési helyre érkezését követően az adótartozás mértékéig lefoglalja az árut vagy annak egy részét.
Érdemes tudni, hogy a végrehajtható tartozáshoz elég egy bevallott, de meg nem fizetett bevallás is, hiszen a bevallási határidőt követő naptól már a fizetendő adót tartalmazó bevallás is végrehajtható okiratnak minősül.
Ha az állami adó- és vámhatóság a hatóságizár-megőrzési kötelezettség megsértése miatt mulasztási bírságot szab ki, a fuvarozás eszközét – a romlandó árut és az élő állatot szállító fuvareszközök kivételével – az általa lefolytatott ellenőrzés során a kiszabott bírság, illetve a pénzkövetelés biztosítás megfizetéséig, az erre vonatkozó külön határozat kiadása nélkül visszatarthatja (Art. 243. §).
A jármű nem tartható vissza abban az esetben, ha
- a bírságfizetésre kötelezett (kötelezettek) székhelye, illetve lakóhelye vagy szokásos tartózkodási helye Magyarország területén van, és a kötelezett rendelkezik az állami adó- és vámhatóság által kiadott adószámmal, illetve adóazonosító jellel, vagy
- a bírságfizetési kötelezettség teljesítéséért pénzügyi intézmény kezességet, garanciát vállal, vagy a kötelezettséget belföldön bejegyzett, adószámmal rendelkező gazdálkodó szervezet átvállalja és ezt a tényt a bírságfizetésre kötelezett az eljárás során hitelt érdemlően igazolja.
Ha a külföldi fuvarozó az állami adó- és vámhatóság által felhelyezett hatósági zár állami adó- és vámhatóság által történő levételét megakadályozza, az állami adó- és vámhatóság a fuvarozó tulajdonában vagy használatában lévő fuvareszköz tekintetében az (1) bekezdésben foglaltakat alkalmazhatja.
A külföldi fuvarozó a Magyarország területén termékmozgatást végző,
- belföldön nem letelepedett és egyébként gazdasági (termelő, szolgáltató, üzemi, üzleti) tevékenységet nem folytató jogi személy és egyéb szervezet,
- járművet vezető, belföldön lakóhellyel, szokásos tartózkodási hellyel nem rendelkező természetes személy, valamint
- az a) pontban foglaltak szerinti jogi személy és egyéb szervezet tulajdonában álló termékmozgatást végző jármű belföldi természetes személy vezetője.
5. Az áru hatósági felügyelet alá vonása (Art. 244. §)
Az állami adó- és vámhatóság hatósági felügyelet alá vonja – a romlandó áruk és az élő állatok kivételével – azt az árut, amelyet helyszíni ellenőrzése során talál, és amelynek eredetéről, beszerzésének körülményeiről, tulajdonosának kilétéről vagy a rendeltetési hely megfelelőségéről az ellenőrzés időpontjában hitelt érdemlő igazoló irat nem áll rendelkezésre (a továbbiakban együtt: hatósági felügyelet alá vont áru).
A hatósági felügyelet alá vonás az áru zár alá vételével vagy annak az állami adó- és vámhatóság által fenntartott vagy általa kijelölt raktárba történő elszállításával, betárolásával valósul meg.
A zár alá vétel esetén az állami adó- és vámhatóság az árut megőrzésére alkalmas tárolóban vagy külön helyiségben helyezi el, azt lezárja és lepecsételi.
Az állami adó- és vámhatóság az áru hatósági felügyelet alá vonásról jegyzőkönyvet vesz fel, melynek egy példányát a helyszínen az ellenőrzésben közreműködő személynek adja át.
Az állami adó- és vámhatóság a hatósági felügyelet alá vonásról végzéssel dönt, és – ha a hatósági felügyelet alá vont áru őrzése nem az állami adó- és vámhatóság által fenntartott raktárban történik – a végzést és az ennek alapjául szolgáló jegyzőkönyvet a hatósági felügyelet alá vont áru őrzéséért felelős személlyel közli.
A hatósági felügyelet alá vonás ellen az adózó, valamint az, akinek jogát, jogos érdekét az intézkedés sérti, az intézkedéstől számított 8 napon belül kifogással élhet, amelyet a felettes szerv bírál el. A kifogásnak az intézkedés végrehajtására nincs halasztó hatálya.
A hatósági felügyelet alá vont áru őrzéséért, tárolásáért felelős személy köteles a hatósági felügyelet alá vont áru megőrzéséről – annak átadáskori minőségét és mennyiségét biztosító módon – mindaddig gondoskodni, amíg az állami adó- és vámhatóság a hatósági felügyelet alá vont áru kiadhatóságáról, értékesítéséről vagy megsemmisítéséről dönt.
Ha a hatósági felügyelet alá vont áru őrzéséért, tárolásáért felelős személy a (7) bekezdésben foglaltakat megsérti, akkor minden olyan kárért felel, amely enélkül nem következett volna be.
Az állami adó- és vámhatóság a hatósági felügyelet alá vonásról hozott végzést annak kiadmányozásától számított 3 munkanapon belül hirdetményi úton közli.
Ha a végzés közlésétől számított 15 napon belül a hatósági felügyelet alá vont áruk felett rendelkezési joggal bíró személy e minőségét kétséget kizáróan igazolja, a hatósági felügyelet alá vonással kapcsolatos költségek, így különösen a szállítás, rakodás, raktározás költségei, valamint – ha terhére az állami adó- és vámhatóság az intézkedés alapjául szolgáló jogszabálysértés miatt bírságot állapított meg – a bírság pénzügyi teljesítését követően részére az állami adó- és vámhatóság az árut kiadja.
Ha a végzés közlésétől számított 15 napon belül a hatósági felügyelet alá vont áruk felett rendelkezési joggal bíró személy e minőségét kétséget kizáróan nem igazolja, az állami adó- és vámhatóság az árut a végrehajtásra vonatkozó szabályok szerint értékesíti.
Ha a hatósági felügyelet alá vont áruk felett rendelkezési joggal bíró személy e minőségét kétséget kizáróan határidőn túl igazolja, és az árut az állami adó- és vámhatóság már értékesítette, akkor az értékesítésből befolyt vételárnak a fennmaradó része az áru felett rendelkezési joggal bíró személyt illeti. Ha az értékesítésből befolyt ellenértéket az annak átvételére jogosult személy az állami adó- és vámhatóság ez irányú tájékoztatásának közlésétől számított öt éven belül nem veszi át, az értékesítésből befolyt ellenérték az államra száll. Az értékesítésből befolyt ellenérték után az állami adó- és vámhatóságnak kamatfizetési kötelezettsége nincs.