A NAV elektronikus áfarendszere, az eÁFA

Kelemen Hilda áfa, online adatszolgáltatás

Az adóhivatal legújabb szolgáltatásaként az elektronikus áfarendszer, az eÁFA keretein belül nyújt támogatást az adózóknak áfabevallási kötelezettségük teljesítésében. Az áfatörvény módosítását követően az adózók számára immár háromféle lehetőség nyílik áfabevallásuk benyújtására. A hagyományos ÁNYK nyomtatványalapú bevallás mellett az erre a célra létrehozott webes felületen vagy gépi interfész alkalmazásával is teljesíthetik bevallási kötelezettségüket. Az eÁFA-rendszerben – mind a webes felületen, mind a gép-gép kapcsolatban – áfabevallás legelőször a 2024. január 1-jét magában foglaló adómegállapítási időszakról nyújtható be, ami havi bevallók esetén a 2024. januári, negyedéves bevallók esetén a 2024. I. negyedévi, éves bevallók esetén pedig a 2024. adóévi bevallást jelenti.

2024. január 1-jétől már elérhetőek az elektronikus áfarendszer lekérdezési szolgáltatásai. A rendszer használatához nincs szükség új regisztrációra, az Online Számla rendszerben már regisztrált felhasználóknak átjárása van a webes felületre. Az eÁFA gépi interfésze pedig az Online Számla rendszer technikai felhasználó kódjával érhető el.

A mikro- és kisvállalkozások számára készült webes felületen az adóhatóság elérhetővé teszi a forrásadatokból rendelkezésére álló adatokat, azaz az online számlaadat-szolgáltatás, az online pénztárgép rendszer, illetve a vámhatározatok adatait, melyeket az adózó kiegészíthet olyan bizonylatokkal, amelyekhez nem kapcsolódik adatszolgáltatási kötelezettség, például ilyen a kézi nyugta, a felvásárlási okirat, a külföldi számla, az online számlarendszerben nem szereplő számla stb. Minden bizonylathoz tartozik egy adókód, amivel meghatározható, hogy az adott ügylethez kapcsolódó bizonylat tételei a bevallás mely sorába, soraiba kerüljenek. A forrásadatok automatikus adókódolását a felhasználók saját döntéseiknek megfelelően módosíthatják egyedileg vagy szabályok létrehozásával csoportosan, például elhalaszthatják, illetve arányosíthatják bizonylataik előzetesen felszámított áfatartalmát. Az adónyilvántartás (áfaanalitika) véglegesítése után bevallástervezet generálható, melyet előellenőrzésre be kell küldeni az adóhivatalba, majd az esetlegesen felmerülő hibák kijavítását követően a bevallás benyújtható. A módosításokat az adózó helyett az adóhivatalnál bejelentett képviselő vagy a szerkesztésre felhatalmazott másodlagos felhasználó is elvégezheti, azonban a jóváhagyásra kizárólag az adózó vagy annak képviselője jogosult.

A gép-gép kapcsolatban kétirányú adatcsere történik az adózó ügyviteli rendszere és a NAV szervere között. Egyrészt az adózó importálhatja az adóhivatal rendszerében lévő adatokat saját ügyviteli rendszerébe, másrészt az adózó gépi interfész alkalmazásával továbbítja a bizonylatszintű adatokat a NAV-hoz, amelyekre – vizsgálatot követően – ERROR, illetve WARNING üzenetek érkezhetnek. A véglegesített áfaanalitika beküldését követően létrejön a bevallástervezet, amely az előellenőrzés lefutását követően jóváhagyható, benyújtható a NAV-nak.

Az eÁFA-rendszer használata nem kötelező, azonban bármikor át lehet térni akár a webes felület, akár a gép-gép kapcsolat használatára. Az új rendszer számos előnnyel rendelkezik. Többek között lekérdezhetők a befogadott és kiállított számlák, valamint a vámeljárások adatai, melyek felhasználásával elkészíthető az adónyilvántartás. Különféle validációkra képes a rendszer, belső összefüggéseket vizsgál az analitika és a bevallás egyes sorai között, például kiszűri, ha van forrásadat, de nem szerepel az analitikában, vagy éppen fordítva, vagy a forrásadatokhoz képest eltérés mutatkozik az analitikában az időszak vagy az összeg vonatkozásában stb., továbbá az adóhivatal a kockázatelemzésében fellelt eltérésekre is felhívja a figyelmet, amelyeket korábban csak jogkövetési vagy támogató eljárás során rendezhettek. Az azonnali hibaellenőrzésnek köszönhetően a hibás adattartalmú bevallások száma minimálisra fog csökkenni. Az eÁFA használói mentesülnek az M-lapos adatszolgáltatás alól. A megbízható adózó gép-gép kapcsolaton keresztül benyújtott bevallása esetén 15 napos ellenőrzési moratórium is biztosított, azaz az esedékességtől számított 15 napig a NAV nem ellenőrizheti, kivéve, ha bevételeltitkolás, hamis bizonylat valószínűsíthető. A gép-gép kapcsolatot használók 2025. január 1-jétől mentesülnek továbbá az önellenőrzési pótlék alól, ha az önellenőrzést a bevallás beadásától, de legkésőbb az esedékességétől számított 15 napon belül benyújtják.

A webes felületen, vagy a gép-gép kapcsolaton keresztül benyújtott bevallások 2024. július 1-jétől az elektronikus felületen is helyesbíthetők, önellenőrizhetők lesznek. 2025. január 1-jétől pedig a soron kívüli bevallásokat, a megszűnők, átalakulók törtidőszaki bevallásait is kezelni tudja majd a rendszer. Az 1-es áfakódú adóalanyok viszont, ha bevallási kötelezettségük keletkezne, azt továbbra is csak ÁNYK nyomtatvány alkalmazásával teljesíthetik. [Áfa tv. 184. §; 362. §; 10. melléklet; Art. 154. § (5)–(6) bekezdés; 211. § (3) bekezdés c) pont]

A 2024-től hatályos legfontosabb változásokról mindent megtudhat a február 1-jén és 2-án tartott ADÓZÁS + SZÁMVITEL 2024 konferenciánkon, melynek előadói Kelemen Hilda és Dr. Sallai Csilla. Jelentkezzen itt!