A Pmt.-előírások pontos betartása minden könyvviteli szolgáltató elemi érdeke, hiszen elmaradása vagy szabálytalan elvégzése komoly bírságokkal járhat. Márpedig a könyvelői díjak alacsony szintje jellemzően nem tartalmaz akkora hasznot, ami fedezetet nyújthatna ezekre a nem várt kiadásokra. Tehát, érdemesebb már eleve szabályosan elvégezni a beazonosítást!
A könyvviteli, adószakértői, adótanácsadói tevékenységet végzőknek az ügyfeleiket be kell azonosítaniuk.
Ezen eljárások 2017. június 26-án léptek hatályba – tehát már nem tekinthetők új keletűeknek.
A Pmt. hatálybalépését követően két év türelmi időt adott a jogalkotó arra, hogy a szolgáltatók elvégezzék az új rendszerű beazonosítást. Ha 2019. június 26-ig ez nem sikerül, akkor ezzel a nappal fel kell mondani az ügyfelekkel a szerződést.
Az idő nagyon rohan, közeledik az említett időpont. Talán szerencsénk is van annyiban, hogy a 2018. évről készített beszámoló elfogadását követő időszakra esik. A szolgáltatók legalább a beszámoló elfogadásakor találkozni fognak az ügyfeleikkel, illetve az azonosítandó személyekkel. Ezeket a találkozásokat ki lehet használni erre a célra is!
Az ügyfél-átvilágítással járó feladatok
Az ügyfél-átvilágítást a következő esetekben kell elvégezni:
- üzleti kapcsolat létesítésekor;
- a pénzmosás finanszírozására utaló adat, tény vagy körülmény esetén, ha az még nem történt volna meg;
- a korábban rögzített adatokkal kapcsolatosan kétség merül fel.
Az ügyfél-átvilágítás terén jelentkező alapvető változás abban áll, hogy a beazonosítás
- eddig kockázatérzékenységi alapon, minimum és maximum adatkört meghatározó rendszerben működött.
- Új: csak a törvényben konkrétan meghatározott adatokat rögzítheti a szolgáltató.
- Új: már nem tesz különbséget a belföldi és külföldi ügyfél esetében rögzítendő adatok között.
Az ügyfél-átvilágítás egy cselekvéssorozat, amelynek elemei:
- Az ügyfél azonosítása
- A személyazonosság ellenőrzése
- A tényleges tulajdonosról való nyilatkoztatás
- Az üzleti kapcsolatra, ügyletre vonatkozó adatok rögzítése
- Az üzleti kapcsolat folyamatos monitorozása
- A rögzített adatok folyamatos karbantartása
A könyvelői és adózási szakma jelezte a felügyeleti szervek felé, hogy a gyakorlatban ők mint szolgáltatók sok esetben nem kerülnek közvetlen kapcsolatba a külföldi ügyfeleik azon természetes személy képviselőivel, akik beazonosítására szükség lenne.
Tehát jellemzően azokról az esetekről van szó, amikor az üzleti kapcsolat eredeti létesítésekor a teljes körű ügyfél-átvilágítás az akkor hatályos rendelkezéseknek megfelelően már megtörtént, de az új jogszabályok által előírt nyilatkozattétel és/vagy okmánymásolat hiányzik. Ezeket a hiányokat most kell pótolni, a dokumentációt ki kell egészíteni.
Ezen ügyfélkör tekintetében lehetőség van a hiányzó adatokat, okiratokat, okmánymásolatokat postai úton is beküldeni. Ennek megfelelően nem szükséges az ügyfél személyes megjelenése.
A felügyeleti szervek bírságolási gyakorlata azt mutatja, hogy a nem a jogszabályoknak megfelelően végrehajtott ügyfél-azonosításnak komoly anyagi következményei lehetnek. Az ilyen jellegű bírságok nincsenek a szolgáltatók díjazásába bekalkulálva. Egy felügyeleti ellenőrzésnél megállapított bírság – így – komoly terheket jelenthet!