Vegyen-e föl marketingest a könyvelőiroda?

Vezinfó marketing

A szűkös büdzsé és a kockázatkerülés okán egy újonnan alakult könyvelőirodában kezdetben jellemzően a könyvelőiroda-vezetőre marad, hogy „marketingezze” a cégét. Később, ahogy – szerencsés esetben – növekszik a vállalkozás, egyre több feladatra egyszerűen nem marad kapacitás, illetve maga a marketingtevékenység is egyre összetettebbé válik, amire az időn kívül szaktudás sincs feltétlen. Ilyenkor kell „észnél lenni”, és mielőtt belefulladunk a munkamennyiségbe, vagy eredménytelenné válik a marketingünk, újragondolni cégünk működését.

Három út áll ilyenkor a könyvelőiroda előtt:

  • kiszervezi teljes marketingtevékenységét egy ügynökségnek,
  • a könyvelőiroda vezetője vagy más erre dedikált munkatárs folyamatos figyelme mellett egyes marketing-szakterületekre megbízási szerződéssel különböző specialistákat bíz meg,
  • felvesz egy (vagy több) alkalmazott marketingest.

Természetesen e három pont kombinációja is lehetséges, sőt, talán ez a legéletszerűbb. És persze ott a negyedik verzió, amikor nem változtatunk semmin, a könyvelőiroda-vezető, mintha még mindig egy most induló „garázscége” lenne, maga végez minden szakmai és marketingtevékenységet, erején és szaktudásán felül, ameddig bírja…

Annak eldöntése, mikor jön el a pont, hogy alkalmazunk egy marketinges kollégát, és/vagy alvállalkozókat bízunk meg különböző feladatokra, függ attól, hol tart a vállalkozásunk a növekedésben, de attól is, mennyire összetett a marketinggépezetünk, és például mit szeretnénk mindenképpen mi magunk elvégezni (vagy épp ellenkezőleg: mihez nem értünk egyáltalán, amiben egyértelműen segítségre szorulunk). 

„Mire jó” tehát egy marketinges munkatárs, azaz milyen feladatokat tud átvenni tőlünk, vagy miket tud hozzátenni a működéshez, amit eddig nem is csináltunk – címszavakban: 

  • piackutatás,
  • kampánymenedzsment,
  • közösségi marketing,
  • riportolás,
  • szövegírás,
  • alvállalkozók menedzsmentje,
  • egyszerűbb kreatívok készítése
  • stb.

Fontos leszögezni, hogy olyan marketingest nem fogunk találni, aki egyszemélyben az összes fenti felsorolt feladatokhoz ért, ráadásul magas szinten. Mint minden szakterületen a marketingben is vannak kreatívabb és analítikusabb szemléletű szakemberek. Azt tehát a cégvezetésnek kell végiggondolnia, milyen típusra van szüksége a vállalkozásnak. Ha a könyvelőiroda-vezető kreatívabb, akkor maga mellé inkább elemző alkatra lesz szüksége, és fordítva.

Azokra a feladatokra pedig, amire szükségünk van, de sem a cégvezető, sem pedig a marketinges kolléga/kollégák nem jártasak benne, alvállalkozókat kell keresnünk. A weboldalépítés, a keresőoptimalizálás, a videós-fotós-vágó tevékenység, a marketingautomatizálás tipikusan ilyen szakterületek. 

A témáról részletes cikket olvashat a februári Adózás/Számvitel szaklapban.